Breaking News
 |  | 

Blog

Przewóz na terenie Unii Europejskiej

img-responsive

Coraz częściej polscy przewoźnicy wykonują przewozy towarów bądź ludzi w krajach Unii Europejskiej. Tego typu przewozy po Europie są możliwe dopiero od 2010r. Okazuje się, że kabotaż jest bardziej opłacalną opcją niż transport towarów w Polsce. Z pewnością, przewozy krajowe różnią się nieco od tych międzynarodowych. Kabotaż wymaga intensywnego sprawdzenia przepisów prawnych oraz zasad, jakie obowiązują w krajach Unii Europejskiej. Kabotaż na przykład na rynku hiszpańskim, nie dotyczy jedynie transportu samochodowego. Równie dobrze może on być prowadzony koleją lub samochodem zarejestrowanym za granicą.

Ogólne zasady

Przepisy prawne, które regulują kabotaż, wynikają z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Obowiązują we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Warto zastanowić się, jakie warunki trzeba spełnić, aby prowadzić kabotaż zgodnie z przepisami. Po dostarczeniu towaru, oczywiście w ruchu międzynarodowym, przewoźnicy mogą wykonać do trzech przejazdów. Dotyczy to tego samego pojazdu lub zespołu pojazdów. W trakcie przewozu, ostatni rozładunek ma miejsce w ciągu siedmiu dni od ostatniego rozładunku w państwie członkowskim. Każdy rozładunek to osobny kabotaż. Oczywiście niestosowanie się do reguł, skutkuje narażeniem się na wysokie kary. Nie od dzisiaj wiadomo, że nieznajomość prawa może słono kosztować. Kabotaż jest również możliwością do ukarania, jeśli nie zastosujemy się do zasad.

Co z dokumentacją?

Oczywiście przewoźnicy są zobowiązani do prowadzenia dokumentacji na temat każdego przewozu, który określamy jako kabotaż. Informacje zwykle są zawarte w liście przewozowym albo konosamencie. Szczęśliwie, inne dokumenty nie są wymagane. Jednakże, w szczególnych sytuacjach, organy kontrolne mogą poprosić o inne, potrzebne dokumenty, aby sprawdzić, czy kabotaż rzeczywiście jest zgodny z prawem. Co więcej, przewoźnik zajmujący się transportem w obrębie Unii Europejskiej jest zobowiązany do posiadania licencji wspólnotowej na transport międzynarodowy. Jest ona wydawana na podstawie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Z kolei kierowca, który nie jest członkiem Wspólnoty Europejskiej, powinien wystąpić do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego po świadectwo kierowcy. Świadectwo takie, ma stanowić dowód na to, że kierowca jest zatrudniony w przedsiębiorstwie transportowym zarejestrowanym na terytorium Polski zgodnie z prawem. Jest ono wydawane na okres do 5 lat, w zależności od okresu, jaki został podany we wniosku. W przypadku kontroli przez odpowiednich funkcjonariuszy, w której kierowca nie będzie posiadał takiego świadectwa, nałożona zostanie kara pieniężna. Kabotaż wymaga z pewnością precyzyjnego przygotowania dokumentacji, bez której możemy narazić się na kłopoty przy pierwszej, lepszej kontroli. Wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Jednak zwykle przewoźnicy są dobrze zorientowani w temacie i przewozy przebiegają bezproblemowo.

przewoz-na-terenie-unii-europejskiej

ABOUT THE AUTHOR

POST YOUR COMMENTS

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name *

Email *

Website